KaméLEON
Quad 2006.11.30. 14:08
O.CT Seat Leon Cupra R
 E megjelenésében is igen komoly kisugárzást képviselő autó története évekkel ezelőtt kezdődött. Az eredetileg citromsárga színű Leon pályaautónak készült, amelyet elsősorban reklámcélokra álmodott meg az autó tulajdonosa, aki nem más, mint személyesen az O.CT Tuning Hungária Kft. cégvezetője, Páva Gábor. A sárga Leon pályafutása során több külföldi és hazai újságban is szerepelt, egy idő eltelte után pedig elérte azt a szintet, amelytől minden tuner retteg: megismerték az autót az emberek, és már kevesen voltak, akiknek újat mutathatott vele. A következő lépést, mikor a gép már unalmassá is vált volna, a tulajdonos nem várta meg: úgy határozott, hogy átépíti az autót, és az eredetihez képest egy teljesen más irányzatot célzott meg. A munkálatok eredménye lenyűgözően sikerült: Gábor egy vérbeli tuning autót épített!
Az átalakításokért nem is kellett messzire mennie. Mivel az O.CT termékek köztudottan nem a kék-ledek kategóriáját képviselik, a sárga gépezet elsősorban motorikusan fejlődött. A gyárilag 210 lóerős Cupra teljesítménye az „edzőteremben” eltöltött időszak után 323 lóerőre szaladt fel, maximális nyomatéka pedig nem kevesebb, mint 432 Nm-ben állt meg.
A teljesítmény-növekedéshez az O.CT Team szinte minden alkatrészt nagyobbra, jobbra, erősebbre cserélt a motor körül. Mindez több, mint száz alkatrészt érintett, közülük a legfontosabb az eredetileg K04 típusú turbófeltöltő, mely gyári állapotában 0.8 bar-on üzemelt. Ezt a típust O.CT-ék K16-osra cserélték, a hozzá passzoló töltőnyomás pedig 1.4 bar-on realizálódott, nem kis teljesítménynövekedést okozva ezzel. Az intercooler a gyárihoz képest kétszer nagyobbra nőtt, ami rögtön +15 lóerőt eredményezett, viszont ahhoz, hogy megfelelő méretű felülettel a legoptimálisabb hűtést biztosítsa, az első lökhárító átalakítása is szükségessé vált. Szintén nagyfokú változások érték a motorelektronikát, a leömlőt és az egész kipufogórendszert, melyek természetesen egytől-egyig az O.CT márkanevét képviselik.
Az átalakítások után az autó 275 km/h csúcssebességre lett képes, pontosabban ekkora sebességet engedélyez számára az elektronika. Az álló helyzetből 100 km/h-ás gyorsulás 5 másodpercet vesz igénybe, de ugyanilyen jó adatokat találunk a fékezés terén is: a Cupra szenzációs tulajdonsága, hogy 150 km/h sebességről 3 másodperc alatt „dermed” mozdulatlanná! A félelmetes lassulás az átdolgozott fékrendszernek köszönhető, melyben elöl négydugattyús Porsche nyergek, illetve 370 mm átmérőjű tárcsák, hátul RS6-os Audi nyergek és 312 mm-es tárcsák dolgoznak. A váltószerkezet egy szekvenciális kittet kapott, így elegendő a váltókart előre és hátra tologatni a fokozatok kapcsolásához. A komoly váltó mellé megerősített kuplungszerkezet párosul, melynek kötelessége kibírni a hatalmas igénybevételt.
A futómű sem maradt eredeti állapotban, egy Eibach állítható magasságú és keménységű szett került felszerelésre, ami magasság szempontjából rögtön a lehető legalacsonyabb állásba is került. Nem lehetett kihagyni a sárvédő ívek átalakítását sem, hogy a 10x18-as Antera hátsó kerekek, a rajtuk feszülő 255/30-as gumikkal ne lógjanak ki a karosszériából. Az első tengelyen ezzel szemben 8x18-as felnik találhatók, 225/40-es abroncsokkal.
Az aszfaltszaggató spanyol impozáns optikai megjelenéséért nem csak a méretes kerekek a felelősek, számos egyedi külső módosítás felel a tökéletesen vad összhatásért, úgy, mint például a gépháztető légbeömlője, amelynek nem csupán a látványban van szerepe, hanem valóban a motortérbe préseli a friss levegőt. A legszembetűnőbb külső átalakítás pedig természetesen az új színárnyalat, mely véglegesen gondoskodik róla, hogy még csak eszébe sem jusson senkinek a régi sárga Leon, az autóra nézve. Ez így is van rendjén, hiszen ez az autó már messze több és más, mint elődje volt.
Az O.CT Leon egyébként az elmúlt szezonokban több külföldi gyorsulási versenyen (pl. Osijek, Zagreb) is részt vett, amelyeken kategóriájában kivétel nélkül első helyezést ért el! Az elsősorban 400 méteres távra kihegyezett erőgép itthon még nem bizonyított a nagyközönségnek, pedig 11,9 másodperces (!) 1/4 mérföldes idejével minden bizonnyal komoly fejtörést okozna az A3 kategória indulóinak. Reméljük a jövőben feltűnik a gép majd valamelyik hazai versenyen is, annál is inkább, mivel az autóval már nincsenek új tervek, és eladásra kerül - talán az a szerencsés, aki átveszi majd, még tovább fejleszti a technikát.
A Leon helyét az O.CT berkein belül egyébként egy Porsche Carrera 911 4S veszi át, ami - az ígéretek szerint - hasonló színvonalon kerül majd kés alá.
Típus |
Seat Leon Cupra R |
Tulajdonos |
Páva Gábor |
Motor |
|
Motor |
1.8 T + O.CT tuning: K16 turbófeltöltő, 1.4 bar töltőnyomás, nagyobb intercooler, módosított vezérlés |
Kipufogó |
O.CT leömlő és kipufogórendszer |
Légszűrő |
O.CT |
Hajtás |
Megerősített kuplungszerkezet, szekvenciális váltó |
Futómű |
|
Gumik |
hátul: 255/30, elől: 225/40 |
Felnik |
Antera, hátul: 10x18J, elől8x18J |
Rugók |
Eibach |
Gátlók |
Eibach állítható magasság/keménység |
Fékek |
Elől: négydugattyús Porsche nyergek, 370 mm átmérőjű tárcsák. Hátul: Audi RS6 nyergek, 312 mm tárcsák |
Külső optika |
|
Karosszéria |
Kiszélesített sárvédőívek, átalakított motorháztető, nagy légbeömlő az első kötényen |
Légterelők |
Gyári Cupra spoilerezés |
Festés, dekor |
Teljes újrafényezés |
|